Viktig informasjon om digital postkasse

Sauherad kommune sender post digitalt via KS SvarUt som er koblet opp mot Altinn, Digipost og e-Boks. Her finner du mer informasjon om hvordan det fungerer.

Hva betyr det for deg som innbygger?

  • Du får samlet post fra det offentlige trygt og gratis ett sted
  • Tilgang til posten din der du er og når du vil
  • Varsel på SMS eller e-post når du får brev
  • Raskere svar og informasjon fra det offentlige
  • Miljøvennlig og kostnadsbesparende for det offentlige
  • Post fra private avsendere på samme sted


Hvordan vil kommunen sende post digitalt?

 

1. Kommunen sender post digital til postkasse i e-Boks eller Digipost

For å motta digital post må du opprette en digital postkasse hos enten e-Boks eller Digipost. Det er frivillig for deg å opprette, og du kan velge mellom to postkasser på samme måte som du kan velge mellom ulike banker og forsikringsselskap. Du velger den postkassen som passer best for deg. Postkassene er likestilte og stiller begge strenge krav til sikkerhet. Har du opprettet en digital postkasse anses brev fra kommunen levert når de er sendt til din postkasse (Digipost eller e-Boks). Disse brevene vil ikke sendes på papir dersom det ikke åpnes.

Se hvordan du oppretter digital postkasse her

 

2. Altinn

Har du ikke opprettet en digital postkasse vil du få brev levert digitalt i Altinn. Hvis brevet ikke blir åpnet i Altinn innen to dager vil du automatisk få det på papir.


3. Reservasjon

Du kan også reservere deg mot kommunikasjon på nett. Du vil da fremdeles få viktig post fra det offentlige på papir. Les mer på www.norge.no/reservasjon


Trenger du hjelp eller lurer på noe?

Ved spørsmål ring oss eller send en epost så skal vi hjelpe deg så godt vi kan.
 

Mer informasjon finner du her

Kontaktperson

Sauherad Kommune

Tlf:
35957000

Åpningstider

Sentralbord
09.00 - 14.00

Kommunehuset

07.30 - 15.00




 

Adresse

Sauherad kommune
Idunsvoll 3
3812 Akkerhaugen

Kartpunkt